۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

نمایندگان کرد مجلس: در حکم اعدام کردها تجدیدنظر کنید

جمعی از نمایندگان كرد مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستار تجدیدنظر در احكام اعدام جوانان کرد زندانی شدند.
این نامه در پی اعدام احسان فتاحیان، جوان کرد ۲۷ ساله، به امضای نمایندگان کرد مجلس رسیده است. وی هفته گذشته به اتهام محاربه و عضویت در «احزاب مسلح اپوزیسیون» در استان كردستان اعدام شد. فتاحیان در نامه‌ای که از زندان نوشته بود، خود را عضوی از حزب «کموله» معرفی کرد که یک حزب مارکسیست مخالف دولت ایران است.
هم اکنون شیرکو معارفی و حبیب‌الله لطیفی نیز به اتهام ارتباط با گروه کومله و اقدام علیه امنیت ملی کشور در انتظار اعدام هستند.
در این نامه خطاب به آیت‌الله صادق لاریجانی آمده است: متاسفانه براساس اخبار رسیده، حكم اولیه ایشان (احسان فتاحیان)۱۰ سال زندان بوده كه در تجدید نظر نه‌تنها كاهش پیدا ننموده، بلكه به اعدام محكوم شد كه این مساله اثرات بسیار نامطلوبی بر روی افكار عمومی ایجاد كرد و علي‌رغم پیگیری چند نفر از نمایندگان كرد در مجلس قبل از اجرای حكم كه قطعا نگرانی نمایندگان از سر دلسوزی و در نظر گرفتن منافع ملی بوده، نظر نمایندگان نادیده و حكم اجرا گردید.
عفو بین‌الملل نیز یک روز پیش از اجرای حکم فتاحیان، از ایران خواست که حکم اعدام وی را متوقف کند. نمایندگان کرد مجلس در نامه خود اعدام های جوانان کرد در بند را موجب «نگراني‌های فزاینده‌ای در سراسر كردستان» دانسته اند که اثرات سو بر کشور خواهد گذاشت.
همچنین آنها از دولت جمهوری اسلامی خواستند که به گونه ای با کردهای ایران برخورد کنند تا از «نظام» فاصله نگیرند.
اعدام جوانان کرد در حالی انجام می گیرد که نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان، رئیس شورای شهر سنندج و یک روحانی سنی‌مذهب که در انتخابات ۲۲ خردادماه از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده بودند، در شهریورماه گذشته کشته شدند.
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه اخیر خود صدور حکم اعدام برای زندانیان کرد را راهی برای «انتقام از ترورها و تلاش‌هایی برای ترور مقام‌های استان کردستان» دانست.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

"ائتلاف سبز" دليل تشنج در دانشگاه علوم پزشكي زاهدان
با شروع تبليغات براي انتخابات شوراي دانشجويي صنفي در دانشگاه علوم پزشكي زاهدان ، دانشكده پرستاري تشنج در اين دانشگاه بالا گرفت، اين التهاب جوي از آنجا آغاز شد كه دو دانشجوي فعال بلوچ با تشكيل ائتلافي به نام"ائتلاف سبز،انديشه سبز" قول برنامه هاي رفاهي آموزشي و برخورد با عوامل دخالت گر خارجي نظير بسيج و اطلاعات را داده بودند كه با واكنش تند رياست دانشكده مواجه شدند، دخالت هاي بي اندازه بسيج و اطلاعات در اين دانشگاه زمينه چنين اعتراضاتي را فراهم كرده است، گفتني است عليرغم فضاي امنيتي در بلوچستان پس از انفجارهاي اخير و درگيري هاي گسترده، گرايش به انديشه هاي جنبش سبز در بين مردم و دانشجويان بلوچستان بالا رفته است كه ممكن است به دليل برخي از اهداف مشترك جندالله و جنبش سبز نظير آزادي خواهي باشد، اين دو دانشجوي فعال پس از اين موضع گيري از صحنه انتخابات حذف شده و به حراست دانشگاه فراخوانده شدند.