۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

تظاهرات معترضین به سفر احمدی نژاد به برزیل

BBC: صدها نفر از معترضین به سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به برزیل روز یکشنبه در شهر ریودوژانیرو، دست به تظاهرات زدند.
این تظاهرکنندگان نمایندگان گروه های گوناگونی همچون مسیحیان انجیلی، یهودیان و سازمان های ضد نژاد پرستی بودند. محمود احمدی نژاد قرار است روز دوشنبه این هفته برای ملاقات با لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، وارد این کشور شود.
تظاهرکنندگان در شعارهای خود برزیل را سمبل تساهل و مدارا و همزیستی مسالمت آمیز افراد و گروه های مختلف قومی، نژادی و مذهبی خواندند.
به گفته معترضان حضور محمود احمدی نژاد در این کشور ناقض این اصول و ارزشهای بنیادین است.
برخی گروه های یهودی بویژه از دیدار فردی که ماجرای هولوکاست را زیر سوال برده خشمگین هستند و اسرائیل نیز میزبانی برزیل از رئیس جمهور ایران را "اشتباه" دانسته است.
تظاهرکنندگان قفس بزرگی پر از بادکنک های سفید را حمل می کردند و آن را نماد سرکوب ارزش های انسانی در ایران می خواندند. گفته می شود آقای احمدی نژاد در جریان دیدار از برزیل در کنگره این کشور حضور خواهد یافت و در دانشگاه برزیلیا هم سخنرانی خواهد کرد.
این اولین بار است که رئیس جمهوری از ایران به برزیل سفر می کند اما محمود احمدی نژاد تاکنون سه بار با لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا ملاقات کرده است.
آقای احمدی نژاد که گفته می شود همراه با هیاتی که از جمله شامل بیش از 200 بازرگان ایرانی است به برزیل می رود و قرار است در طول این سفر چند معاهده تجاری با این کشور امضا کند.
حجم مبادلات دو کشور هم اکنون بالغ بر 2 میلیارد دلار در سال است.
محمود احمدی اخیرا اظهار داشته بود که روابط دو کشور باید گسترش یابد و شامل همکاری های اتمی نیز بشود. دولت محمود احمدی نژاد که با فشار از سوی شماری از کشورهای اروپایی مواجه است و هدف تحریم های شورای امنیت نیز قرار گرفته کوشیده است با گسترش روابط خود با کشورهایی که از این اقدام استقبال می کنند حضور بین المللی خود را تقویت کند.
آقای احمدی نژاد روز دوشنبه دیدار رسمی خود از کشور گامبیا در قاره آفریقا را خاتمه داد و از این کشور عازم برزیل در آمریکای لاتین شد.
محمود احمدی نژاد قبل از ترک بانحول، پایتخت گامبیا، در یک مصاحبه مطبوعاتی از گسترش مناسبات جمهوری اسلامی و این کشور خبر داد و افزود که هیچ عاملی نمی تواند مانع گسترش این همکاری ها شود.

هیچ نظری موجود نیست: